onsdag 17 oktober 2012

Växjö HF 2013 - Damlagets år?

Visst är jag part i målet. Mitt hjärta klappar starkare för damlaget än något annat lag, även om jag givetvis hoppas på framgång för samtliga lag i föreningen. Inte bara för att jag har mina två döttrar i laget, inte bara för att flera av mina tidigare adeptrar från Flickor 93 och från tidigare damlagsuppsättning oxå är i truppen, utan mycket för att Damlaget under många, många år fått spela andrafiolen i klubben. I år spelar damerna däremot i division 1, medan herrarna håller till två divisioner längre ner. Av just denna anledning tänkte jag idag skriva om mina tankar kring årets upplaga av Växjö HFs damlag.

Tränar- och ledarteam.
Jag bestämde mej efter fjolårssäsongen att det nu var dags att helt lämna över ansvaret till ett nytt ledarteam. Inför fjolåret hade jag redan lämnat huvudansvaret och var då enbart med som support till Henna. Ny för i år är Anders Roos, i övrigt är både Henna och Denis kvar på ledarsidan.

Under säsongsupptakten har jag varit nyfiken på hur ledarna tänkt sej driva årets upplaga av Damlaget, vilket gjort att min "träningsnärvaro" varit mycket högre än vad som först var tanken. Det jag hitintills sett och hört har varit odelat positivt. Anders inträde har kompletterat Hennas och Denis egenskaper på ett alldeles förträffligt sätt. Jag tycker årets ledarkonstellation är en bra mix av kompetens, entusiasm och postivism. Det jag ser är ett harmoniskt gäng som skrattar tillsammans och tar konkurrensen om platserna på ett positivt sätt. Det faktum att Anders lägger mycket tid på individuella samtal och individuell utveckling har, vad jag hört, enbart mottagits positivt. Jag är säker på att utvecklingen genom deras ledarskap kommer fortsätta att utvecklas.

Spelarmaterial.
Inför säsongen var jag personligen orolig för laget. Flera spelare som ifjol spelade förstafiolen bestämde sej för att sluta med handbollen. Andra spelare som var ordinarie ifjol har av olika anledningar inte bedrivit den sommarträning som är viktig för att bevara och utveckla en fysik och kondition som behövs för att spela i division ett. Till på köpet så fick vi nej från samtliga spelare som klubben försökte sej på att värva inför säsongen. Därav min oro.
Till min stora glädje såg jag dock andra spelare som slet i gymmet, alltid deltog i löppassen på Teleborg och som jag vet dessutom körde individuella pass. Spelare som idag också får sin välförtjänta belöning.
Men träningsmatcherna stillade inte min oro. Jag tyckte damlagets första träningsmatcher visade sådana brister att det skulle bli svårt att rätta till innan säsongen började.
Men nu, två matcher in på säsongen, tycker jag mej se en annan fart, beslutsamhet och vinnarmentalitet på såväl träning som på match. Jättekul!
Jag ser vidare individuella spelare som i år utvecklats enormt, både tekniskt och taktiskt, men framförallt fysiskt. Spelare som om de får vara friska kan vara skillnaden mellan en topp- och en mittenplacering.
Jag ser också en sund men tuff konkurrens på samtliga positioner, och när våra "slow starters" är tillbaka på allvar, så har vi med säkerhet den bredaste truppen i serien.
Dessutom har damlaget fått ett jätteförvärv i Frida Andersson. Vi som följt damlagets träningar har sett vilken potential Frida har och vilken kapacitet hon tillför både i det defensiva och det offensiva spelet. Att sedan Hanna Holgersson åter bestämt sej för att satsa bidrar till ytterligare konkurrens, spets och kraft.
Sammantaget tror jag, från att ha varit orolig, numera att årets spelarupplaga har stora möjligheter att vara med och kriga om en riktigt bra placering.


Motstånd.
Årets serieöppning för damlaget är riktigt, riktigt tuff. Den innehåller bl.a. bortamatcher mot tre av förhandsfavoriterna inom de fyra första spelomgångarna. Kan Växjö HF komma ur dessa matcher på ett bra sätt så öppnar sej möjligheter som känns kittlande. Efter att ha studerat resultat och målskyttar under de första tre omgångarna så tror jag faktiskt att serien är helt öppen. Vissa lag har visat sej mindre slagkraftiga än under fjolåret.
Även i år kommer matchningen av reservlagen till H43/Lundagård, Lugi, OV Vikings och Eslöv få en avgörande betydelse för utgången av serien. Det vi med säkerhet vet är att samtliga av dessa elitlag kommer att göra allt för att undvika en degradering av sitt reservlag när det börjar dra ihop sej.

U-lag.
En av de saker som jag värnade om mest inför min sejour som A-lagstränare var att få ett fungerande u-lag. Ska föreningen på sikt försöka etablera sej högre upp i seriesystemet så krävs en bredd i spelartruppen. De spelare som ligger på gränsen till A-laget måste då få matchtid för att utvecklas. Utan ett fungerande u-lag så är en a-lagssatsning mycket kortsiktig. Jag hoppas därför innerligt att Växjö HF jobbar med att få ihop en riktigt bra lösning för årets u-lag, vilket jag idag inte tycker att det finns.

Framtid.
Högskolan i Växjö har visat sej vara en god rekryteringskälla för Växjö HF. Vi har genom högskolan de senaste säsongerna fått nyförvärv i bl.a. Rebecka Franzen, Amanda Hagberg, Amanda Åhman och Frida Andersson. Spelare som idag alla är viktiga pjäser i damlaget. Detta gör att hoppet lever om en god framtid för ett damlag i Växjö. Å andra sidan är det troligt att vi på sikt tvingas släppa vissa av våra lovande ungdomar p.g.a. att de snart ska in på universitet och högskolor runt om i riket. Tyvärr erbjuder högskolan i Växjö inte ett så stort utbud av utbildningar så att vi alltid kan hålla våra unga i stan. Av denna anledning är det viktigt att även säkerställa en viss återväxt från de egna leden.

Klubbens ambitioner och förutsättningar
Den andra rekryteringskällan är förstås vår interna spelarutbildning. När vi blickar på klubbens  ungdomsverksamhet så kommer säkerligen de äldre tjejlagen bidra med någon/några representanter till morgondagens damlag. Dessvärre inte i tillräcklig omfattning för att hålla Växjö HF kvar i division 1 alternativt att aspirera på allsvenskan. Nä, här behövs förändring i klubbens ungdomssatsning på tjejsidan. Växjö HF vad gör ni åt detta?

Veckan spelare
Med en helt egen blogg tar jag mej idag friheten att införa ett nytt, återkommande tema. Nämligen att utse en spelare som under den senaste tiden glatt undertecknad med någon god egenskap.
Först ut är Julia Eriksson från damlaget.
Julia tycker jag har under inledningen av säsongen visat på en vilja och inställning såväl i styrkelokalen som i NCC-arena som gör mej glad. En inställning som smittar av sej på andra spelare och som höjer tempen från träningslunk till matchsatsning. Grattis till utnämningen Julia!!

Tillbaka till dagens damlag.
Imorgon väntar en tuff bortamatch.
Vinst här och det kan bli en riktigt trevlig höst. Lycka till tjejer!!
/ Skåningen

1 kommentar:

  1. Hong kong är med och läser! Säg till mina kussar att skicka serielänken + skytteligan (antar att det heter så även i handboll) så man kan följa serieäventyret även på mer än 9 metersavstånd.

    SvaraRadera