torsdag 25 oktober 2012

På vilka kriterier värderas spelare i en laguttagning?

Detta är kanske det enskilt mest debatterade ämnesområdet som förekommer inom lagidrott.
Det analyseras innan laguppställningar offentliggjorts, det kritiseras och ifrågasätts när den väl offentliggjorts samt uttrycks i termer om genidrag alternativt hjärnsläpp beroende av matchutgång.
Tyckandet är således oerhört varierande beroende på vem som tillfrågas och i vilket skede frågan ställs.

Ordet Favorisering används alldeles för ofta just när "förfördelade" spelare efter en laguttagning inte ser till helheten . Det finns idag ytterst få ledare som håller på med favorisering. Något som jag själv vid något tillfälle blivit beskylld för att göra.  Men va så säkra, jag har under alla år som ledare enbart haft lagets bästa framför mej när jag gjort mina laguttagningar.

I detta blogginlägg utgår jag  ifrån hur jag personligen tycker att man ska värdera en spelare vid en laguttagning.
Mina tankar nedan är vidare relaterat till seniorhandboll, vilket i många avseenden skiljer sig markant från hur jag tycker laguttagning ska ske inom ungdomshandboll.

Helhet - Skulle man strikt följa pressens omdömen efter matcher så skulle en laguttagning med ens bli enkel. Då skulle de som gjort mest mål också vara mest värdefulla och därmed med automatik bli uttagna i laget. Därför är det så skönt att inte fler journalister också ägnar sej åt att leda lagidrotter.
För mig är begreppet Helhet det enskilt viktigaste kriteriet för att värdera en spelare. Helheten innefattar ju just alla egenskaper.
När jag tittar tillbaka på de spelare jag själv coachat under mina år som ledare så har de allra flesta spelare antingen varit starka försvarsspelare eller starka i anfallsposition. Ytterst få har haft en hög nivå åt båda hållen. Men, en duktig kantspelare som även kan spela 2:a bakåt har ju en mycket stark position i min laguttagning. Å andra sidan en skytt eller en linjespelare som inte kan spela 2:a eller 3:a bakåt måste vara oerhört skicklig i sitt anfall för att ingå i min uppställning.

Personlig teknik - För att få stora A i personlig teknik måste min spelare vara mångsidig. Det räcker inte att vara topp i en egenskap, t.ex. sitt skott. En spelare som är bra, men inte topp, i både skott, genombrott och framspelning värderar jag skyhögt mer än en spelare som skjuter som en häst men som måste "serveras" ett läge för att överhuvudtaget komma till avslut. De spelare som förstår att utveckla sina mindre bra tekniska sidor kommer alltid att till slut nå längst.

Inställning - Ytterligare ett kriterie som för mej är av största vikt vid laguttagning. Jag älskar krigare, spelare som aldrig ger upp, spelare som alltid spelar plus med sig själv.
Som så många med mej uttryckt under åren "Handboll är kamp till 80% och teknik till 20".
Härunder faller hemlöp, att klara man mot man i försvar, viljan att vinna returer, viljan att vinna och att aldrig ge slaget förlorat etc.

Förmåga att samla laget - Vissa spelare har en medfödd förmåga att fånga andras uppmärksamhet, en förmåga att påverka gruppen i positiv riktning, en förmåga att släcka bränder som suger energi från gruppen och en förmåga att skapa lugn i gruppen vid t.ex. en svår bortamatch av stor betydelse. En sådan spelargestalt är viktig att ha i alla lag och kan därför värderas högt i just laguttagningen.

Förmedla positiv energi - Hur spelarna hanterar press, egen prestation, motgångar etc under en match är av stor vikt. En spelare som hänger med huvudet och ser ut som de lider all helvetets kval under en tillfällig svacka i matchen kan få ett helt lag att tappa energin och tron på att vända trenden. Motsatt effekt har den spelare som kan uppvisa mod, vilja och inställning även när det blåser motvind. Likaså gäller det att hantera förluster på rätt sätt. Håll inne med kritik som inte är fullt ut befogad, det skapar allt annat än den energi laget behöver för att åter bli vinnare.



Laget före egot - Alla lag har framspelare, spelare som underordnar sej, spelare som alltid finns till hands i försvaret, spelare som sätter lika stort fokus på hemlöp som på kontring och spelare som är glad för lagvinsten även då de personligen haft ett mindre lyckat framträdande. Drömscenariot är att få ha en komplett uppställning med denna spelartyp!

Allround - De spelare som kan användas i många olika positioner har en klar fördel i jämförelse med spelare som endast kan spela i en position. Det sista man vill höra som ledare under en match är "Jag har inte fått spela en minut på V9" eller "Jag kan inte spela på H6". Om spelare inte kan spela mer än på en position, då gäller det att se till att vara överlägsen i den positionen.

Träningsflit - De spelare som inte insett att träning är en nödvändighet för att utvecklas och förbättra sej som handbollsspelare, borde börja spela schack. En a-lagsledare anser jag borde ha en långsiktig tanke med sina laguttagningar. Har man unga lovande spelare som inte är beredda att underordna sej hård träning, då är de inte på sikt något att bygga laget kring.

Så ser min filosofi ut när jag tar ut laget.
Hade du platsat i mitt lag?

By the way, denna vecka har Emmy Malmqvist korats till veckans spelare av "Håll i Kulan bloggen".
Emmy, du har alltid platsat i mitt lag, du är Växjö HFs egen Steven Gerrard!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar