lördag 6 oktober 2012

Handboll - ett föredöme för dagens idrotter

Daniel Enestubbe, sportreporter, krönikör och författare blev över en natt en person som tidigare var helt okänd för mej till att för alltid bli en nära "buddy". Denna dag skrev han en krönika i Smålandsposten  som säkert många av er fortfarande minns. Innehållet i denna krönika är mer aktuell än någon gång tidigare.

Idag, lördagen den 6 oktober, har varit likt många tidigare lördagar. Jag har ägnat delar av eftermiddagen till att se på idrott. Det har blivit både Premier League fotboll och lite ishockey. Som "allätare" kan jag uppskatta många typer av idrott. Men i vanlig ordning  är jag inte riktigt tillfreds när jag avslutar min sportlördag. Detta trots att jag sett både fotboll och hockey från några av världens bästa ligor. Är det kvaliten på spelet, eller varför detta missnöje?

Jo, för dagens fotbollsmatch, som för övrigt var alldeles bländande när det spelades fotboll, präglades återigen av ett stort antal filmningar, spelfördröjningar, spelförstörelser och utskällningar av domare, företeelser som inte hör hemma på en idrottsarena, men som ändå inte stävjas.

Någon timme senare visas en hockeymatch, även denna stundtals mycket underhållande, men däremellan mer boxning, bök och tuppfäktning där fulaste vokabuläret tycks vara vad matchen handlar om.

Som representant för en idrott som handboll så undrar man  - När är det dags för fotbollen och ishockeyn att ta efter handbollen?

Tillbaka till Daniel. Ett stort tack för en krönika som verkligen klär mina egna känslor så väl i ord.
Sök gärna "Handboll är ett föredöme" på Google och se vad Daniel en gång skrev.


Handboll forever




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar