tisdag 23 oktober 2012

Erfarenhetsutbyte - ett tabuord på ungdomsledarnivå?

En blogg är ett forum för egna åsikter. Oavsett vad som skrivs så är det alltså inte fel, det är istället författarens syn på vissa ämnen. Sedan är det alltid andra som ser på debattinläggen med helt andra ögon. Detta är förstås naturligt och något som normalt skapar en positiv debatt. Av denna anledning skulle det vara kul att någon gång få ett mothugg från mina läsare. Idag uttrycker jag min syn, min erfarenhet och mitt förslag på förbättringspotential till ungdomsverksamheten inom lagidrott.

Jag hade idag tänkt vika ut mej kring den erfarenhet jag har från 8 år som ungdomsledare inom handbollen.
Under dessa år tränade och coachade jag ett flicklag i Växjö HF födda 1993-1995. Det jag kommer att lyfta fram nedan avser mina erfarenheter från denna tid.

Det pratas en hel del i olika klubbar att ha en klar spelidé som ska genomsyra alla lag i föreningen, från yngsta ungdomar upp till seniorlagen. Detta mycket för att underlätta stegen mellan i första hand äldsta ungdomslag till seniorlag. I Växjö HF hette denna spelidé under min tid som ledare - Den Gula Tråden.

Den Gula Tråden var för mej ett dokument som jag själv fick möjlighet att kommentera och tycka till om i samband med att detta upprättades. Det innehöll en hel del matnyttig vägledning för klubbens ungdomsledare. Trots detta har jag däremot aldrig känt att det som stod i Den Gula Tråden var något som ungdomsledarna följde och baserade sin verksamhet på.

Likadant anser jag det var med erfarenhetsubytet mellan ungdomsledare.
Det finns i en normal förening för lagidrotter en stor teknisk kompetens, tydliga ledarfärdigheter och
massor av erfarenheter från tidigare aktiva karriärer bland dagens ledare. Som ett exempel har vi idag
i Växjö HF ett stort antal ungdomsledare som själva spelat många säsonger i Elitserien, Allsvenskan
och div 1. Ledare som Marie Hansson, Anders Bengtsson, Pierre Svedberg, Anti Heinonen, Anders Altberg, Niklas Johannisson, Henrik Moberg, Ulf Tannerfalk, Pär Söderqvist etc.
Detta i kombination med ledare som har lång erfarenhet och utbildning av att träna och leda ungdomslag, såsom t.ex. Steven Moses och Björn Carlsson.

Trots tillgången till denna stora kunskapsbank så vill jag påstå att varje ungdomslag under min tid som ledare agerade helt utifrån sina egen handbolls filosofi utan någon som helst gemensam spelidé. Alla försökte uppfinna hjulet återigen, trots att vi hade ett stort antal kollegor som redan "gjort resan" och som utifrån detta hade mycket erfarenheter som vore värdefulla att få ta del av. Jag skulle bli förvånad om det inte är precis likadant även idag.
Det är onekligen så att lagen av denna anledning spretar betänkligt i hur de väljer att prioritera och att
lära sina adepter att spela handboll.

Att under en lördagseftermiddag se olika ungdomslag i föreningen spela försvarsspel är verkligen kontrastfyllt. Vissa lag spelar offensivt, andra defensivt. Vissa lag spelar kollektivt, andra helt individuellt. Vissa spelare har lärt sej grunderna och spelar slaviskt efter dessa, andra spelare har blivit upplärda att läsa spelet och har mer fria roller. Inget är fel, men det saknas en gemensam syn på hur klubben vill utveckla sina spelare.

Normalt är ledarna bäst att lära ut i grunder och individuell teknik i den position de själva en gång aktivt spelat i. Däremot har de flesta ledare brister i att lära ut individuell teknik i andra positioner.
På målvaktssidan ser man ofta att lagen tar hjälp av gamla målvakter för att få specialträning.
Men det borde förekomma ytterligare utbyte av erfarenheter och träningssupport även på andra positioner.

Erfarenheter från att lära ut individuell teknik och gemensamma spelkombinationer, fys-, kondition-
och spänstträning, att få tips om varierande träningsmoment etc allt detta finns det i massor, det är bara att ta vara på det.

Varför det saknas gemensamma plattformar för spelidéer, utveckling av teknik, fys och konditionsträning samt regelbundna erfarenhetsutbyten mellan lag och ledare i föreningar är svår att förstå. Här finnas en stor outnyttjad gratisreserv för klubbarna att utnyttja för att ytterligare förstärka de så viktiga ungdomsleden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar