tisdag 9 oktober 2012

Ungdomsledaren - en allkonstnär

Under sju säsonger som ungdomsledare för ett tjejlag i handboll kretsade i princip all min fritid kring att träna, coacha, leda och i olika klubbaktiviteter vid sidan om handbollen representera laget och föreningen. Förutom alla träningar och seriematcher så hade vi en stor hunger att få komma ut och spela turneringar. Tack vare att båda mina döttrar spelade i detta lag samtidigt som jag har haft en förstående och idrottsintresserad fru gick det ändå att få ihop arbete, handboll och övriga åtaganden på Att göra listan.

Rollen som ungdomsledare är mycket mer komplex än vad jag trodde när jag startade upp handbollsträningen för Flickor födda 1993. Förutom att planera och genomföra träningar och matcher, ställs en rad andra krav på ledaren. Det ska planeras inför turneringar, man ska ha föräldramöten, spelarna behöver personliga samtal och uppföljningar, gemensamma sociala aktiviteter ska genomföras, lottförsäljning och inventeringar genomföras, närvarokort fyllas i och redovisas, föräldrar engageras i körningar och mycket mycket mer.

Med de erfarenheter jag själv skaffat mej i kombination med all den feedback andra ungdomsledare delat med sej av, kändes det i år frestande att påbörja en ny sejour med ett nytt, ungt ungdomslag. Då hade man kunnat ändra på alla de saker som man idag har en helt annan uppfattning om än när det tidigare begav sej. Dessvärre känns det inte längre som den rätta motivationen finns för att än en gång lägga ner den tid som verkligen krävs.

Dock vill jag dela med mej av de viktigaste erfarenheter jag tar med mej från tiden som aktiv ledare.
a) Missa inte att aktivt engagera er när era barn ska in i föreningslivet. De minnen jag har med mej från min tid med mina döttrar och med F93 är för livet. Jag ska berätta för mina barnbarn om alla våra minnen en gång i tiden. 
b) När ni väl engagerar er, gör det fullt ut. De som tror att en ungdomsledarroll kan skötas när tid finnes har helt fel. Det kräver stor "uppoffring" för att det ska bli bra. 
c) se till att ni blir ett helt team av ledare kring laget. Det behövs två ledare för det sportsliga. En förälder för att hantera allt det praktiska runt turneringar, vid kringaktiviteter som klubben kräver, ekonomin kring laget etc. Att ha en "go gubbe" som ser till att hålla stämningen på topp är också ett måste. Och framförallt se till att få med alla föräldrar där så krävs. Detta är troligtvis den enskilda detalj som jag tycker vi lyckades bäst med under alla år med F93. 
d) Åk på så mycket turneringar som bara är möjligt. Det är turneringslivet och minnena från dessa resor som är det obetalbara. Turneringar är lika roliga, utvecklande och sammansvetsande vid 10 års ålder som när spelarna är 19! 
så var det i alla fall i vårt lag.
e) Variation i allt från uppvärmningar, träning till upptaggningar inför match, upplägg vid turneringsspel etc är ett måste. spelarna älskar nya utmaningar, nya idéer och nya strategier. Variation är utvecklande! 
f) uppmuntra spelarna i det egna laget  att visa övriga lag, spelare, ledare och styrelsemedlemmar  i föreningen uppmärksamhet. En ödmjuk inställning och ett visat intresse för andra än er själva får man alltid igen med råge. 
g) Jag tycker det är viktigt att bli ett vinnande lag, men för att bli detta krävs att alla trivs, får spela och får uppmärksamhet. Annars kanske det går bra på kort sikt, men när spelarna kommer upp i åldern kommer avhoppen att dugga tätt!
h) Om du som ledare vill få med dej gruppen, var själv med när det tunga, men nödvändiga passen ska avverkas. Vilken spelare viker ned sej när ledaren tar på regnstället i november för att tillsammans med spelarna springa Växjösjön runt på tid? Det är en fråga om trovärdighet. 

Tror med detta jag har fått med de viktigaste parametrarna för att skapa ett harmoniskt, utvecklande och på sikt framgångsrikt ungdomslag. Tror dock att jag med lätthet kunde sitta kvar vid tangentbordet i ytterligare några timmar. Tar tacksamt emot era egna erfarenheter och synpunkter på hur ni tycker att ett ledarskap för ett ungdomslag ska vara. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar